omtaler
Hvis du følger med i mit facebookfeed og på min instagram-profil vil du stort set dagligt kunne læse om nye udstillinger på landets gallerier, i kunsthaller og på museer. Endvidere bringer jeg kunstnerinterviews og samlerhjemsbesøg jævnligt og tegner portrætter af forskellige aktører i dansk kunstliv.
Du vil også af og til kunne følge med i en kurators arbejde, når jeg kuraterer udstillinger for gallerier eller andre udstillingssteder.
Parløb i liv og værk
Så har jeg endnu en kuratoropgave – denne gang i Svaneke, på udstillingen PARLØB i liv og værk, som åbner 5/8 2022.
Svanekegaarden kalder denne udstilling årets store satsning i Svaneke, og det håber jeg trækker rigtig mange gæster til dette helt særlige udstillingssted på Bornholm, som jeg elsker højt.
Følg med på SoMe og se hvordan det hele former sig de kommende måneder frem til slut 13/11 2022.
Her er min kuratortekst til udstillingskataloget, så du kan læse hvilket tema, udstillingen er bygget op omkring.
Jeg håber du kigger forbi.
“Parløb – i liv og værk
Hvordan inspirerer mennesker hinanden? Hvordan påvirker to kunstnere hinandens kunst?
Hvordan kan man se, at to mennesker har fulgtes ad, indåndet den samme luft og bevæget sig i det samme kunstneriske miljø og politiske klima i Europa gennem 4 årtier?
Denne udstilling handler om kunstnerægteparret danske Else Raasum (1942-2017) og franske Jean Moreaux (1938-2001). De møder hinanden på kunstakademiet i Paris, forelsker sig hovedkulds i hinanden og gifter sig i 1964. Herefter lever de med og af deres kunst resten af livet, imens de tager ophold i flere europæiske lande: Frankrig, Holland, Belgien og Italien og undervejs omgås mange fremtrædende kunstnere.
Vi er sikre på at Else og Jean har inspireret hinanden umådeligt i de 40 år de levede sammen. Det betyder ikke, at deres livs parløb er direkte aflæseligt i kunstværkerne, de skabte. Inspiration kan være så mange ting – og den kilde, et værk tager udspring i, behøver ikke ligne det værk, processen ender med. Gensidig inspiration kan også komme fra at høre det samme stykke musik, den kan komme fra maden man spiste, vennerne man så, eller skænderiet bagefter. Og den kan komme fra den elskov man deler, og udsigten ud ad vinduet næste morgen; de dufte, man omgiver sig med, de dyr, man har. Måske malede han et billede og hun formede en skulptur efter den samme oplevelse.
Parløb kan måske aldrig identificeres direkte, hverken i livet eller i kunsten. Men det er øjenåbnende, når man får færten af den gensidige inspiration i to kunstneres selvstændige virke. Dette er helt åbenlyst i deres tidlige værker, hvor de begge fascineres af bl.a. Jorn, Appel og de Kooning, som på den tid udstiller i Amsterdam og Bruxelles, og det sker, at vi står med et værk, der ikke lige blev signeret i farten, og vi bliver i tvivl: Hvem er det mon, der har lavet denne her? Senere vokser forskelligheden tydeligere frem i takt med, at Jean malede figurativt i surreale kompositioner, mens Else udtrykker sig i store udendørsskulpturer af fiberbeton.
I Svanekegårdens smukke rammer vælger vi at vise nogle markante nedslagspunkter i begge kunstneres livsværk, hvor de enten viste stor forskellighed eller interessante fællestræk.
Rent fysisk deler vi udstillingsrummet op og præsenterer de to kunstnere hver for sig, for så i midten af rummet at udpege en række mødesteder af meget forskellig karakter, hvor vi får øje på samspillet mellem dem, hvad enten det angår fælles udtryk, farver, strøg eller tematik.
Vi håber med denne udstilling at vække en bred interesse for Else Raasums og Jean Moreauxs store kunstneriske produktion, som stort set er ukendt i Danmark. Og samtidig ønsker vi at vise eksempler på, hvordan gensidig inspiration kan give sig udtryk i to kunstneres vidt forskellige værker. Vi ved at gensidig respekt for hinandens virke var fundamentet for dem både kunstnerisk og menneskeligt, og at parløbet derfor ikke var præget af konkurrence, men af indbyrdes opbakning og inspiration.”
Jean Moreaux
Instagram: jeanmoreauxartist
https://www.facebook.com/profile.php?id=100063778384269
Else Raasum
Instagram: elseraasum
https://www.facebook.com/Else-Raasum-111427250474257/
transparens
Jeg er kurator på denne udstilling i Dronninglund Kunstcenter som åbner 1/5 og slutter 12/6.
Jeg håber du får lyst til at kigge forbi…
Velkommen til en udstilling om gennemsigtighed, eftertanke og ro.
Udstillingen ”Transparens” tager udgangspunkt i et ønske om et kunstnerisk rum, hvor reflektion, kontemplation og pausen er i højsædet.
Begrebet transparens skal forstås helt bredt og både konkret og symbolsk. Nogle værker er gennemsigtige, andre er mere kompakte, nogle tematiserer transparens, andre viser det konkret.
Vi lever i en tid, hvor det er svært at gennemskue livet og verden omkring os, og også at finde vej i verden som individer. Tiden og samfundet ændrer sig konstant, vi leder efter en form for ro i sindet og ikke mindst mulighed for at forholde os til os selv og hinanden og forstå vores plads i samfundet. I en hektisk og stresset samtid med en enorm global informationsmængde om både godt og skidt har vi brug for et sted at trække vejret og tage skønheden og omtanken ind.
Transparens dækker over noget, der befinder sig ”bagved” fremtrædelsesformen; der er mere end det, der først møder øjet. Vi indbyder dig til at gå på opdagelse i hvad de 13 kunstnere egentlig udtrykker. Denne udstillings stille budskab er, at vi i eftertanken, sansningen og mødet med gennemskueligheden gives mulighed for at stoppe op og mærke efter: Hvad er det, jeg gerne vil ”se”?
Initiativtager til udstillingen ”Transparens”, kunstneren Ann-Lisbeth Albek Sanvig, har i samarbejde med kurator Connie Boe Boss sat holdet af professionelle og dedikerede samtidskunstnere:
Ann-Lisbeth Albek Sanvig
Christine Lyhne
Inger Odgaard
Janne Mikkelsen
Kristin Romberg (NO)
Lene Juhler
Lene Winther
Marie Retpen & Begitte Lynge Andersen
Matilde Duus
Mia-Nelle Drøschler
Nanna Riis Andersen
Tina Hvid