kunstblogger
kunstformidler
kurator

En blog om primært dansk samtidskunst
En blog med holdninger til kunst og kunstscenen i Danmark
En blog til dig, der ønsker at følge med
kunstformidler omtaler af gallerier cobobo conni boe boss

Indlæg fra min Facebook-blog

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
19 timer siden

Hensynsløshed og tøjlesløshed…
Sideløbende med en soloudstilling med Krista Rosenkilde viser Formation Gallery gruppeudstillingen ”Please Be Reckless” med Anna Aagaard Jensen (DK) Isabella Vella (CAN) Johanne Helga Heiberg (DK) Anne Torpe (DK)

Udstillingen åbnede på Kvindernes internationale kampdag d. 8 marts, og det fælles omdrejningspunkt er skildringen af kvindelige oplevelser af omverdenens forventninger, grænser og ønsker samt en dertilhørende reaktion på at skulle tilpasse sig netop dette. Værkerne belyser på forskellig vis kvinders roller, og insisterer på, at kvinder indtager en plads i verden ved at udleve deres eksistens på løssluppen, legesyg, skamløs og følsom vis uden hensyntagen - completely reckless.

Jeg har tidligere set Anna Aagaard Jensens objekter på bl.a. Chart Art Fair. De er feminine og inspirationen fra den kvindelige fysik lægger til grund for udformningen af blomsternes smukke, lyserøde og delikate udtryk.
I kontrast bliver bastante, klodsede fødder smidt op på væggen (Rebellious Daisy) og spredt ud i et stort skridt (Shantay) - de vader ind i folk med træsko på.
Ligeledes bliver vi på én gang mødt med et par vidt spredte ben hos den spinkleste af blomsterne samtidigt med et konfronterende bordspejl Flâneuse #4 Table Mirror. Værkernes spedte ben og komiske karakter taler ind i Jensens nærmest aktivistiske designpraksis, der drager opmærksomhed på den (manglende) plads kvinder optager i det offentlige rum. Deri ligger en hensigt om at kvinder ikke bør sidde med benene over kors for krampagtigt at fylde mindst muligt, præsentere sin krop ”flatterende” eller undgå de seksuelle konnotationer der medfølger at sidde med spredte ben.
Jeg er simpelthen vild med hendes praksis!

Isabella Vella er et ungt, nyt bekendtskab i galleriet. Hun viser papirmalerier med symbolik og kunsthistoriske referencer. I galleriets tekst kan man læse mere om disse referencer, og de fungerer også helt uden forklaring.

De sarte tekstilværker af Johanne Helga Heiberg rører mig. Hun har broderet tre gudinder, der alle har med forår at gøre, og som alle tre står for temaer, der har med udstillingens overordnede spor at gøre.

Og så er der sluttelig Anne Torpe, der leverer malerier i den stil, hun snart har præsenteret i nogle år. Malestil og opløsning/omrangering af figurationen præsenterer kvinden nuanceret og selvsikker, og det er gode malerier, om end ikke overraskende.

Galleriets tekstmateriale, forsynet med biografier, er en fornøjelse at læse. Man får øje på nye lag i hvert enkelt værk, når man har læst det.
Flot sammensat udstilling som kan ses frem til 20/4
... Se mereSe mindre

Hensynsløshed og tøjlesløshed… 
Sideløbende med  en soloudstilling med Krista Rosenkilde viser Formation Gallery gruppeudstillingen ”Please Be Reckless” med Anna Aagaard Jensen (DK) Isabella Vella (CAN) Johanne Helga Heiberg (DK) Anne Torpe (DK)

Udstillingen åbnede på Kvindernes internationale kampdag d. 8 marts, og det fælles omdrejningspunkt er skildringen af kvindelige oplevelser af omverdenens forventninger, grænser og ønsker samt en dertilhørende reaktion på at skulle tilpasse sig netop dette. Værkerne belyser på forskellig vis kvinders roller, og insisterer på, at kvinder indtager en plads i verden ved at udleve deres eksistens på løssluppen, legesyg, skamløs og følsom vis uden hensyntagen - completely reckless.
 
Jeg har tidligere set Anna Aagaard Jensens objekter på bl.a. Chart Art Fair. De er feminine og inspirationen fra den kvindelige fysik lægger til grund for udformningen af blomsternes smukke, lyserøde og delikate udtryk. 
I kontrast bliver bastante, klodsede fødder smidt op på væggen (Rebellious Daisy) og spredt ud i et stort skridt (Shantay) - de vader ind i folk med træsko på.
Ligeledes bliver vi på én gang mødt med et par vidt spredte ben hos den spinkleste af blomsterne samtidigt med et konfronterende bordspejl Flâneuse #4 Table Mirror. Værkernes spedte ben og komiske karakter taler ind i Jensens nærmest aktivistiske designpraksis, der drager opmærksomhed på den (manglende) plads kvinder optager i det offentlige rum. Deri ligger en hensigt om at kvinder ikke bør sidde med benene over kors for krampagtigt at fylde mindst muligt, præsentere sin krop ”flatterende” eller undgå de seksuelle konnotationer der medfølger at sidde med spredte ben. 
Jeg er simpelthen vild med hendes praksis!
 
Isabella Vella er et ungt, nyt bekendtskab i galleriet. Hun viser papirmalerier med symbolik og kunsthistoriske referencer. I galleriets tekst kan man læse mere om disse referencer, og de fungerer også helt uden forklaring. 

De sarte tekstilværker af Johanne Helga Heiberg rører mig. Hun har broderet tre gudinder, der alle har med forår at gøre, og som alle tre står for temaer, der har med udstillingens overordnede spor at gøre. 

Og så er der sluttelig Anne Torpe, der leverer malerier i den stil, hun snart har præsenteret i nogle år. Malestil og opløsning/omrangering af figurationen præsenterer kvinden nuanceret og selvsikker, og det er gode malerier, om end ikke overraskende. 

Galleriets tekstmateriale, forsynet med biografier, er en fornøjelse at læse. Man får øje på nye lag i hvert enkelt værk, når man har læst det. 
Flot sammensat udstilling som kan ses frem til 20/4Image attachmentImage attachment+Image attachment

1 CommentKommenter på Facebook

Den op ad væggen var min favorit, da jeg så udstillingen

4 dage siden

Olivia Holm-Møller
Sonja Ferlov Mancoba
Francisca Clausen
Lili Elbe
Ebba Carstensen
Anne Marie Carl Nielsen
…. De var der allesammen!
Om ikke fysisk - så I mindet hos de studerende på kunstakademiet i København, som i fredags åbnede en udstilling til markering af 100 året for kvinders adgang til undervisning på akademiet.
I meget forskelligartede værker hylder en udvalgt skare af studerende nogle af dansk kunsts fremtrædende kvinder. Nogle af dem, der fik lov!

Det er et rigtig flot initiativ - organiseret af kunstneren Signe Høi Jensen.
Som altid nød jeg at se hvad de unge har gang i - og synes også om, at de benyttede lejligheden til en politisk manifestation omkring Gaza.
De er unge, dygtige, politiske, bevidste, skrappe, nogle gange poetiske og tager kunsten alvorlig. Nogle gange laver de også noget underligt. Det er okay.

Jeg præsenterer værk på ét foto og skilt med kunstner(e)+ navn på kvindelig kunstner, der refereres til, samt materialevalg på det næste foto.

Udstillingsstedet Q
Peder Skrams Gade 2
Til 28/3.
OBS! Kort tid!

Link til begivenhed så du kan checke åbningstider.
facebook.com/events/s/kunstakademiets-studerende-mar/409391671675008/
... Se mereSe mindre

Olivia Holm-Møller
Sonja Ferlov Mancoba 
Francisca Clausen 
Lili Elbe 
Ebba Carstensen 
Anne Marie Carl Nielsen 
…. De var der allesammen! 
Om ikke fysisk - så I mindet hos de studerende på kunstakademiet i København, som i fredags åbnede en udstilling til markering af 100 året for kvinders adgang til undervisning på akademiet. 
I meget forskelligartede værker hylder en udvalgt skare af studerende nogle af dansk kunsts fremtrædende kvinder. Nogle af dem, der fik lov! 

Det er et rigtig flot initiativ - organiseret af kunstneren Signe Høi Jensen. 
Som altid nød jeg at se hvad de unge har gang i - og synes også om, at de benyttede lejligheden til en politisk manifestation omkring Gaza. 
De er unge, dygtige, politiske, bevidste, skrappe, nogle gange poetiske og tager kunsten alvorlig. Nogle gange laver de også noget underligt. Det er okay. 

Jeg præsenterer værk på ét foto og skilt med kunstner(e)+ navn på kvindelig kunstner, der refereres til, samt materialevalg på det næste foto. 

Udstillingsstedet Q 
Peder Skrams Gade 2 
Til 28/3. 
OBS! Kort tid! 

Link til begivenhed så du kan checke åbningstider. 
https://facebook.com/events/s/kunstakademiets-studerende-mar/409391671675008/Image attachmentImage attachment+Image attachment
7 dage siden

Forbuden frugt smager bedst!
Det forbudte og det forførende - det sødmefyldte og det bittersure – det er kontrasterne i den menneskelige erfaringsverden det handler om i Formation Gallery hvor Krista Rosenkildes solo “Forbidden Fruit” er aktuel.

I Rosenkildes version af syndefaldet er Eva en power kvinde, der fejrer sin egen indsigt – uden skam.
Hendes æstetiske univers samler vraggods fra vores underbevidsthed - her møder vi karakterer, som vi kender fra drømme, folkeeventyr, biblen og andre af de helt grundlæggende fortællinger om mennesket og vores følelsesliv.

Som hovedpersoner placeres disse arketyper i en scenografi af ornamentringer, bevoksninger, krummelurer og kødædende planter og herigennem udviskes grænserne mellem abstraktion og figuration. Og budskabet synes at være at vi skal lade os friste, samtidig med at fristelsen har en diabolsk pris.

Det forbudte smager bedst, og vi har altid været fristet af det. Så snart forbuddet manifesterer sig er der en indbygget tendens i mennesket til at undersøge hvorfor forbuddet er der og hvad det dækker over.

Om Krista Rosenkildes teknik skriver galleriet: Hendes praksis står ikke tilbage for hyper-dekorationen og detaljer, geometriske former og figurer er hendes force. Værkerne manifesterer sig på lærredet igennem en særlig teknik som kunstneren har udviklet. En teknik, der ved hjælp af den mørtelmiksede maling giver en granulær strukturlignende overflade, som indgyder værkerne en taktil karakter. Hertil tilføjes et andet særkende for kunstneren – nemlig nogle helt igennem skulpturelle rammer, som er lavet af kunstneren selv – en afslutning på værket, der med bugter, flammer eller blomster, understreger den skulpturelle leg og balancen mellem det overdrevne vulgære, det autonome og det løsslupne intense.”

Umiddelbart er der stor wow-effekt over de vilde farver, mønstre og fantastiske rammer. Måske lidt for meget. Jeg har personligt svært ved at få et alvorligere narrativ ud af disse værker (et narrativ, der ellers er superinteressant: Beskæftigelsen med det forbudtes tiltrækningskraft), og jeg synes dybest set udstillingen er for meget. Skulle jeg pege på placeringer, hvor de ville fungere, er det på offentlige steder, gerne involverende børn.
Arten af præcis disse værker er ikke lige mig; men er du til kapow-farver, overload af figuration og de specielle, meget store rammer er der bestemt noget at komme efter.
Men prøv selv at se nærmere på værkerne her…

Krista Rosenkildes udstilling kan ses til 20. april 2024
... Se mereSe mindre

Forbuden frugt smager bedst!
Det forbudte og det forførende - det sødmefyldte og det bittersure – det er kontrasterne i den menneskelige erfaringsverden det handler om i Formation Gallery hvor Krista Rosenkildes solo “Forbidden Fruit” er aktuel. 

I Rosenkildes version af syndefaldet er Eva en power kvinde, der fejrer sin egen indsigt – uden skam.
Hendes æstetiske univers samler vraggods fra vores underbevidsthed - her møder vi karakterer, som vi kender fra drømme, folkeeventyr, biblen og andre af de helt grundlæggende fortællinger om mennesket og vores følelsesliv. 

Som hovedpersoner placeres disse arketyper i en scenografi af ornamentringer, bevoksninger, krummelurer og kødædende planter og herigennem udviskes grænserne mellem abstraktion og figuration. Og budskabet synes at være at vi skal lade os friste, samtidig med at fristelsen har en diabolsk pris. 

Det forbudte smager bedst, og vi har altid været fristet af det. Så snart forbuddet manifesterer sig er der en indbygget tendens i mennesket til at undersøge hvorfor forbuddet er der og hvad det dækker over. 
  
Om Krista Rosenkildes teknik skriver galleriet: Hendes praksis står ikke tilbage for hyper-dekorationen og detaljer, geometriske former og figurer er hendes force. Værkerne manifesterer sig på lærredet igennem en særlig teknik som kunstneren har udviklet. En teknik, der ved hjælp af den mørtelmiksede maling giver en granulær strukturlignende overflade, som indgyder værkerne en taktil karakter. Hertil tilføjes et andet særkende for kunstneren – nemlig nogle helt igennem skulpturelle rammer, som er lavet af kunstneren selv – en afslutning på værket, der med bugter, flammer eller blomster, understreger den skulpturelle leg og balancen mellem det overdrevne vulgære, det autonome og det løsslupne intense.”

Umiddelbart er der stor wow-effekt over de vilde farver, mønstre og fantastiske rammer. Måske lidt for meget. Jeg har personligt svært ved at få et alvorligere narrativ ud af disse værker (et narrativ, der ellers er superinteressant: Beskæftigelsen med det forbudtes tiltrækningskraft), og jeg synes dybest set udstillingen er for meget. Skulle jeg pege på placeringer, hvor de ville fungere, er det på offentlige steder, gerne involverende børn. 
Arten af præcis disse værker er ikke lige mig; men er du til kapow-farver, overload af figuration og de specielle, meget store rammer er der bestemt noget at komme efter. 
Men prøv selv at se nærmere på værkerne her… 

Krista Rosenkildes udstilling kan ses til 20. april 2024Image attachmentImage attachment+7Image attachment
1 uge siden

Fra Dantes Plads i København hvor Jens Galschiøts skulptur midlertidigt er placeret som protest mod Q-Parks planer om en stor p-kælder, som mange finder helt unødvendig. ... Se mereSe mindre

Fra Dantes Plads i København hvor Jens Galschiøts skulptur midlertidigt er placeret som protest mod Q-Parks planer om en stor p-kælder, som mange finder helt unødvendig.
2 uger siden

UDBUD AF KRITIKKLASSE 🧠
For kunstnere udenfor akademierne er gensidig kritik af ens praksis ofte en mangelvare. Nogle finder selv et støttende netværk men nogle gange er det ikke et ekkokammer de mangler, tværtimod kan det være et udfordrende miljø der tør kritisere, stille spørgsmål og skubbe videre.

Det er godt at skulle begrunde sine kunstneriske valg og redegøre for sin værkintention og metode. Og ikke kun overfor sine “venner”.

På baggrund af min uddannelse som psykolog og mangeårige brede kendskab til kunstverdenen i Danmark udbyder jeg nu private kritikklasser.

Har du lyst til at indgå i en kritikklasse for max. 6 personer?
Sted: Havneholmen 12G st th., 2450 Kbh. sv (mit hjem)
1 gang månedlig hvor 2 kunstnere er på pr. gang. I alt 6 gange, med mulighed for forlængelse.

Gruppen ledes af mig.
Der kan evt. indlægges studiovisits i forløbet alt efter deltagernes praksis.

Pris kommer til at afhænge af antal deltagere - skriv pb for at få min prisidé.
... Se mereSe mindre

UDBUD AF KRITIKKLASSE 🧠
For kunstnere udenfor akademierne er gensidig kritik af ens praksis ofte en mangelvare. Nogle finder selv et støttende netværk men nogle gange er det ikke et ekkokammer de mangler, tværtimod kan det være et udfordrende miljø der tør kritisere, stille spørgsmål og skubbe videre. 

Det er godt at skulle begrunde sine kunstneriske valg og redegøre for sin værkintention og metode. Og ikke kun overfor sine “venner”. 

På baggrund af min uddannelse som psykolog og mangeårige brede kendskab til kunstverdenen i Danmark udbyder jeg nu private kritikklasser. 

Har du lyst til at indgå i en kritikklasse for max. 6 personer? 
Sted: Havneholmen 12G st th., 2450 Kbh. sv (mit hjem) 
1 gang månedlig hvor 2 kunstnere er på pr. gang. I alt 6 gange, med mulighed for forlængelse. 

Gruppen ledes af mig. 
Der kan evt. indlægges studiovisits i forløbet alt efter deltagernes praksis. 

Pris kommer til at afhænge af antal deltagere - skriv pb for at få min prisidé.

10 CommentsKommenter på Facebook

Nogle har skrevet “god idé” etc. Jeg har kun sendt info til de følgere der har bedt om det. Hvis du ønsker info tilsendt så skriv lige til mig.

God ide. Du må gerne sende mere info til mig. God søndag.

Kære Connie, det lyder interessant, du må gerne sende mig mere info.

View more comments

2 uger siden

Han maler det, der lurer under overfladen!
- vi er kun sekunder før det velkendte falder fra hinanden…
og det er dette mentale landskab, SIMON BANG maler så mesterligt i sin stort anlagte soloudstilling ”Alt det jeg vil huske”.

1. marts var der fernisering på billedkunstneren Simon Bangs dystopiske krigsmalerier i Palægade 4 i København. Og hvilken fernisering! Det strømmede ind med mennesker, lokalet var propfuldt og snakken gik lystigt. Det var en fest, hvor også en del kendte mennesker fra filmens verden, politikere, forfattere m.v. dukkede op. For Simons liv har været en rejse gennem flere brancher og flere miljøer og rigtig mange folk sætter pris på hans kunst.
Det er der en god grund til og det er, at han er hamrende dygtig og tro mod sig selv og sit udtryk. Simon Bangs vej er hans egen og han ser ikke til siden for at se hvordan andre kommer frem i verden. Som det skib, hans farfar styrede på verdenshavene holder han kursen fint helt selv.

Og nu altså dette: Hans malerier, der viser en verden i undergang, men ikke med ruinbyer og brændende horisonter. I stedet ses danske mennesketomme byer og gader, med en urovækkende stærk rød farve i underlaget, hvor gadelamper er eneste værn mod mørket.
”Jeg maler den mentale tilstand, som jeg fornemmer, når ser rundt i byen. Alt er tilsyneladende helt normalt, men lige under overfladen lurer undergangen. Vi lever i skyggen af krig og undergang. Kun sekunder før det velkendte falder fra hinanden.” udtaler Simon Bang, der ser paralleller til tiden før 2. verdenskrig brød ud.
”Englænderne kaldte tiden ”The Phoney War”. Altså en tilstand, hvor alt stadig virkede normalt, men alligevel var der en uro under alting. Det er det samme jeg maler.” siger maleren.

Og ja, vi lever i den grad i en uhyggelig og mærkelig ”førkrigstid” hvor parallellen til 2. Verdenskrig er velvalgt. En skæbnesvanger tid, skæbnesvangert belyst, truende horisonter og fravær af det vigtigste vi har: Hinanden.

Bravo, Simon! Alle bør se din udstilling!

”Alt det jeg vil huske” varer til 30. marts 2024. Kunstneren vil være til stede under udstillingsperioden. Åben: ons-lør. 14-18.
... Se mereSe mindre

Han maler det, der lurer under overfladen! 
- vi er kun sekunder før det velkendte falder fra hinanden… 
og det er dette mentale landskab, SIMON BANG maler så mesterligt i sin stort anlagte soloudstilling ”Alt det jeg vil huske”.

1. marts var der fernisering på billedkunstneren Simon Bangs dystopiske krigsmalerier i Palægade 4 i København. Og hvilken fernisering! Det strømmede ind med mennesker, lokalet var propfuldt og snakken gik lystigt. Det var en fest, hvor også en del kendte mennesker fra filmens verden, politikere, forfattere m.v. dukkede op. For Simons liv har været en rejse gennem flere brancher og flere miljøer og rigtig mange folk sætter pris på hans kunst. 
Det er der en god grund til og det er, at han er hamrende dygtig og tro mod sig selv og sit udtryk. Simon Bangs vej er hans egen og han ser ikke til siden for at se hvordan andre kommer frem i verden. Som det skib, hans farfar styrede på verdenshavene holder han kursen fint helt selv. 

Og nu altså dette: Hans malerier, der viser en verden i undergang, men ikke med ruinbyer og brændende horisonter. I stedet ses danske mennesketomme byer og gader, med en urovækkende stærk rød farve i underlaget, hvor gadelamper er eneste værn mod mørket.
”Jeg maler den mentale tilstand, som jeg fornemmer, når ser rundt i byen. Alt er tilsyneladende helt normalt, men lige under overfladen lurer undergangen. Vi lever i skyggen af krig og undergang. Kun sekunder før det velkendte falder fra hinanden.” udtaler Simon Bang, der ser paralleller til tiden før 2. verdenskrig brød ud. 
”Englænderne kaldte tiden ”The Phoney War”. Altså en tilstand, hvor alt stadig virkede normalt, men alligevel var der en uro under alting. Det er det samme jeg maler.” siger maleren.

Og ja, vi lever i den grad i en uhyggelig og mærkelig ”førkrigstid” hvor parallellen til 2. Verdenskrig er velvalgt. En skæbnesvanger tid, skæbnesvangert belyst, truende horisonter og fravær af det vigtigste vi har: Hinanden. 

Bravo, Simon! Alle bør se din udstilling!

”Alt det jeg vil huske” varer til 30. marts 2024. Kunstneren vil være til stede under udstillingsperioden. Åben: ons-lør. 14-18.Image attachmentImage attachment+Image attachment

7 CommentsKommenter på Facebook

👏👏👏

Tak for den præcise omtale af min udstilling, coboboblog. Jeg glæder mig over, at du ser med og er begejstret. Disse værker er jo skabt over en periode på over 4 år og jeg er stadig i gang med at udforske emnet. ⚓❤

Smukke værker👍

View more comments

Indlæs flere indlæg

The Custom Facebook Feed plugin

Kontakt

Passion for samtidskunst

På denne blog deler jeg min passion for kunsten via mine mange kunstoplevelser rundt omkring i hele landet. Vi har en stor talentmasse blandt kunstnere i Danmark – bloggen her præsenterer nogle af dem. Du kan følge med i hvad der sker på udstillinger i gallerier og på museer, se omtaler af messer og ferniseringer og du kan læse interviews med kunstnere, opleve studiovisits og se reportager fra kunstsamler-hjem.

Jeg vælger suverænt og uafhængigt hvad og hvem jeg vil skrive om, mit arbejde er ulønnet og bloggens synspunkter er kun jeg ansvarlig for.

Når jeg vælger at gå i dybden med en specifik kunstner i et interview eller en portræt-artikel får jeg et lille værk af vedkommende til min egen samling som tak for mit arbejde.

Alt hvad jeg skriver om er selvoplevet og bliver bedømt ud fra min subjektive opfattelse. Man behøver ikke være enig i mine vurderinger for at kunne bruge bloggen som inspirationskilde.