Forbuden frugt smager bedst!
Det forbudte og det forførende - det sødmefyldte og det bittersure – det er kontrasterne i den menneskelige erfaringsverden det handler om i Formation Gallery hvor Krista Rosenkildes solo “Forbidden Fruit” er aktuel.
I Rosenkildes version af syndefaldet er Eva en power kvinde, der fejrer sin egen indsigt – uden skam.
Hendes æstetiske univers samler vraggods fra vores underbevidsthed - her møder vi karakterer, som vi kender fra drømme, folkeeventyr, biblen og andre af de helt grundlæggende fortællinger om mennesket og vores følelsesliv.
Som hovedpersoner placeres disse arketyper i en scenografi af ornamentringer, bevoksninger, krummelurer og kødædende planter og herigennem udviskes grænserne mellem abstraktion og figuration. Og budskabet synes at være at vi skal lade os friste, samtidig med at fristelsen har en diabolsk pris.
Det forbudte smager bedst, og vi har altid været fristet af det. Så snart forbuddet manifesterer sig er der en indbygget tendens i mennesket til at undersøge hvorfor forbuddet er der og hvad det dækker over.
Om Krista Rosenkildes teknik skriver galleriet: Hendes praksis står ikke tilbage for hyper-dekorationen og detaljer, geometriske former og figurer er hendes force. Værkerne manifesterer sig på lærredet igennem en særlig teknik som kunstneren har udviklet. En teknik, der ved hjælp af den mørtelmiksede maling giver en granulær strukturlignende overflade, som indgyder værkerne en taktil karakter. Hertil tilføjes et andet særkende for kunstneren – nemlig nogle helt igennem skulpturelle rammer, som er lavet af kunstneren selv – en afslutning på værket, der med bugter, flammer eller blomster, understreger den skulpturelle leg og balancen mellem det overdrevne vulgære, det autonome og det løsslupne intense.”
Umiddelbart er der stor wow-effekt over de vilde farver, mønstre og fantastiske rammer. Måske lidt for meget. Jeg har personligt svært ved at få et alvorligere narrativ ud af disse værker (et narrativ, der ellers er superinteressant: Beskæftigelsen med det forbudtes tiltrækningskraft), og jeg synes dybest set udstillingen er for meget. Skulle jeg pege på placeringer, hvor de ville fungere, er det på offentlige steder, gerne involverende børn.
Arten af præcis disse værker er ikke lige mig; men er du til kapow-farver, overload af figuration og de specielle, meget store rammer er der bestemt noget at komme efter.
Men prøv selv at se nærmere på værkerne her…
Krista Rosenkildes udstilling kan ses til 20. april 2024
... Se mereSe mindre